Źrodło: pixabay.com/Starkvisuals

Czym jest metaverse?

Metawersja to zbiorowa wirtualna przestrzeń wspólna, powstała w wyniku połączenia wirtualnie rozszerzonej rzeczywistości fizycznej i fizycznie trwałej przestrzeni wirtualnej, obejmująca sumę wszystkich światów wirtualnych, rzeczywistości rozszerzonej i Internetu. Termin ten został ukuty w 1987 r. przez Alana M. Wexelblata na spotkaniu autorów science fiction, naukowców i dziennikarzy w Denver w stanie Kolorado. Pojęcie to zostało ostatnio spopularyzowane jako modne słowo przez przedsiębiorcę z Doliny Krzemowej Philipa Rosedale’a i jego firmę High Fidelity Inc. Jeśli jesteś zainteresowany tą tematyką, to sprawdź koniecznie portal becomedia.pl

Metaverse – technologia

Termin metaverse był również używany w odniesieniu do internetowego wirtualnego świata 3D o cechach podobnych do tych, które można znaleźć w Second Life, chociaż ta definicja nie jest technicznie dokładna, ponieważ „metaverse” odnosi się do szerszej koncepcji niż tylko internetowy świat wirtualny.

Niektórzy uważają, że metawersja może być nowym sposobem myślenia o Internecie i sposobem na projektowanie przez ludzi własnych cyfrowych tożsamości i firm, inni spekulują, że może to być sieć społecznościowa dla biznesu, a nawet rządu.

Koncepcja metawersji została po raz pierwszy przedstawiona w powieści Neala Stephensona Snow Crash z 1992 r., w której opisuje ją jako „nazwę subkultury hakerów dla cyberprzestrzeni”, którą uznał za bardziej sugestywną niż inne terminy, takie jak „rzeczywistość wirtualna” czy „sztuczna rzeczywistość”. Termin ten był używany przez takich pisarzy, jak Bruce Sterling, William Gibson, Rudy Rucker i Neal Stephenson. Stephenson zaznaczył, że to nie on wymyślił to słowo, a jedynie je spopularyzował.

Koncepcja ta pojawiła się w anime i mangach, takich jak Akira (1988), Serial Experiments Lain (1998) i Ghost in the Shell: Stand Alone Complex (2002). W tych dziełach postludzkie awatary są w stanie żyć wewnątrz rozległego komputera.