Ekspansja zagraniczna e-sklepów - jak zacząć sprzedaż transgraniczną?

/

W roku 2012, czyli blisko cztery lata temu sprzedaż online osiągnęła w Europie ponad 200 miliardów Euro. PKB Polski w tamtych latach wynosiło około 500 miliardów dolarów. Dzisiaj sprzedaż online generuje biliardy Euro, bo większość europejczyków ceni sobie komfort jaki wynika z faktu kupowania przez Internet. O ile do niedawna polskie sklepy online miały pewne ograniczenia, o tyle dzisiaj mogą sprzedawać na cały świat. Jak przygotować sklep do globalnej sprzedaży? O tym dowiecie się poniżej!

Dostosuj się do rynku

Jeśli polski rynek masz w małym palcu, to również zagranicznego musisz się nauczyć. Pamiętaj, że rozpoczynając sprzedaż transgraniczną musisz się dostosować do zasad podatkowych, które obowiązują w danym kraju. Podobnie jest z językiem. Twój sklep internetowy musi posiadać opcję zmiany języka. Nie możesz się ograniczyć tylko do PL/ENG, ale dodać do bazy kilka innych dialektów. Jeśli dopiero zaczynasz modyfikować swój sklep przygotowując go do sprzedaży transgranicznej, przygotuj tyle wersji językowych witryny, ilu jest sąsiadów Polski. Nie zapominaj nigdy o angielskim, ponieważ w sieci jest to nieoficjalny "język urzędowy".

Myśl tak, jak obywatel kraju w którym zaczynasz sprzedaż

Polak i Niemiec nie są do siebie podobni ani z wyglądu, ani charakteru. Podajemy przykład Niemiec, ponieważ to jeden z najszybciej rozwijających się narodów świata. Przed rozpoczęciem sprzedaży w obcym kraju, powinieneś poznać jego kulturę i podejście internautów do m-zakupów. Czytaj fora internetowe, przeglądaj sklepy Twojej konkurencji i zwracaj uwagę na elementy, które się powtarzają. Przykładowo w Polsce wiele sklepów korzysta z certyfikatów świadczących o wiarygodności sklepu. W Niemczech może być inna tendencja. Staraj się "wyłapać" detale, które przydadzą się w Twoim sklepie.

Wybierz operatora szybkich płatności online

Sprzedaż międzynarodowa tworzy złudne wrażenie barier, bo przecież mówimy o kwestiach podatkowych. Wiążąc się z odpowiednim operatorem płatności online możemy się tej złudnej bariery pozbyć. Największym operatorem w naszym kraju jest Dotpay i oferuje on optymalizacje podatkowe oraz możliwość płacenia za granicą. Ponadto właściciel e-sklepu może generować miesięczne zestawienie bilansów oraz płatności, co w konsekwencji gwarantuje przejrzystość w dokumentach księgowych. Mało tego, nawet klient zagraniczny może płacić w polskim sklepie złotówkami, ponieważ operator płatności dokonuje przewalutowania transferu.

Przykład:

Jesteś Francuzem i kupujesz w Polskim sklepie spodnie. Płacisz 10 Euro (bo spodnie kosztują około 42 złote), a na konto właściciela sklepu wpływa przewalutowane 42 złote. Może on z tej opcji zrezygnować i dokonywać przewalutowania na koniec miesiąca. Jeśli wpłacisz 42 Euro, to zostaną one również przewalutowane z tym, że różnica (32 Euro) wraca na Twoje konto.

Opłaty celne, podatki i transport

Zanim zaczniesz sprzedaż transgraniczną, zadbaj o opcje dostawy. Zwiąż się współpracą z zagranicznymi kurierami (firmami, które stacjonują i pracują w danym kraju), dzięki czemu zagwarantujesz swoim zagranicznym klientom błyskawiczną dostawę towaru. To zdecydowanie zbuduje zaufanie do Twojej platformy i w konsekwencji zwiększy sprzedaż. Jeśli chodzi o podatki i opłaty celne, pomoże Ci wybór odpowiedniego skryptu sklepu. Możesz wykorzystać PrestaShop, bo posiada wiele opcji sprzedaży zagranicznej.

Nieograniczony zasięg to fakt

Jeśli posłużysz się naszymi radami i spersonalizujesz swój sklep na rynkach zagranicznych, to z pewnością będziesz notował doskonałe wyniki sprzedaży. Pamiętaj o progresie i reklamie. Udzielaj się na portalach społecznościowych i buduj relację ze swoimi potencjalnymi klientami. Stwórz taki portal, na jaki sam chciałbyś zaglądać!