Jak zbudować więź pomiędzy e-sklepem a konsumentem

/

Jak zapewne wiesz, w sieci istnieje bardzo wiele sklepów internetowych. Tylko dziesięć platform e-commerce z danej branży ma szansę znaleźć się w TOP10 wyszukiwarki Google. Wszystkie inne muszą zdobywać klientów innowacjami i rozwiązaniami, które przyczyniają się do łatwych i szybkich zakupów. Aby zbudować prawdziwą więź na linii klient - sklep należy zaplanować platformę tak, aby była maksymalnie przejrzysta. O czym należy pamiętać? Owszem, liczy się skrypt, design i niskie ceny, ale najważniejsze są opisy produktów, kanały płatności oraz regulamin.

Oferuj to, czego oczekują klienci

Pamiętaj, że każda branża jest inna i wymaga indywidualizmu. Jeśli zamierzasz otworzyć sklep internetowy, to powinieneś się skupić na jego duszy. Konsument po wejściu na stronę internetową powinien poczuć atmosferę magii. Możesz ją stworzyć graficznie, lecz pamiętaj, aby każdy poszczególny element był spójny. Jeśli chcesz sprzedawać zabawki dla dzieci to stwórz sklep w taki sposób, aby po wejściu do niego dało się odczuć atmosferę radości i zabawy.

Klienci oczekują prostoty, bo porównują platformę e-commerce do sklepu stacjonarnego. W sklepie stacjonarnym zazwyczaj nie skupiają się na opisach produktów, ponieważ mogą dany towar podnieść, sprawdzić jego solidność i porównać z innymi. W e-sklepie ważne jest przekazanie najważniejszych informacji w formie opisu tak, aby przeglądanie dziesięciu produktów nie zajęło więcej, niż kilkudziesięciu sekund. Jeżeli konsument zacznie tracić w Twoim sklepie czas (zbyt długie opisy produktów), szybko odwiedzi Twoją konkurencję. Musisz wiedzieć, że konsument odwiedzający Twój sklep zazwyczaj posiada podstawową wiedzę na temat asortymentu, bo interesuje się nim od dłuższego czasu. Im droższe produkty w sklepie, tym krótszych opisów potrzebują, bo konsumenci zazwyczaj poznają te produkty, które będą ich kosztować najwięcej pieniędzy.

Proste zasady płatności online oraz dostawa

Twój sklep internetowy powinien oferować wiele form płatności. Warto nawiązać współpracę z operatorami szybkich płatności online (Dotpay), aby konsument mógł błyskawicznie zapłacić za zakupy. Pamiętaj, że przelewy tradycyjne tracą na popularności, bo zwłaszcza w czasie weekendów nie gwarantują dotarcia pieniędzy do odbiorcy tego samego dnia. Ponadto przelewy bankowe wiążą się z koniecznością opłat prowizyjnych, które w przypadku mniej znanych banków potrafią być bardzo wysokie. Twój sklep powinien też oferować płatności odroczone, aby konsument mógł dokonywać zakupów nawet wtedy, gdy jego budżet jest ograniczony.

Formy dostawy powinny być standardowe (odbiór osobisty, przesyłka pocztowa, przesyłka kurierska, paczkomat itd.) i powinno być ich jak najwięcej. Pamiętaj, że najważniejszy jest klient, dlatego zagwarantuj mu wiele kanałów dostawy towarów, aby nie poszedł do konkurencji. Podpisz umowę z najlepszymi firmami kurierskimi, które oferują dostawę towaru nawet w weekendy. To na pewno zwiększy sprzedaż w Twoim sklepie.

Przejrzysty regulamin i znaki jakości

Nigdy nie kopiuj regulaminu od swojej konkurencji. Skontaktuj się z radcą prawnym i przygotuj taki regulamin, który będzie przejrzysty. Zamieść w nim najważniejsze punkty i jeden poradnik w stylu Q&A (Questions and answers - pytania i odpowiedzi). Upewnij się, że napisałeś wszystko o reklamacji i uwzględniłeś sytuacje, w których reklamacja nie przysługuje. To bardzo delikatna sprawa, bo należy się postarać, aby informacje były przejrzyste. W przeciwnym wypadku będziesz miał problemy z wybronieniem się w sytuacji, gdy otrzymasz zwrot towaru. Najlepiej będzie, jeśli wypunktujesz wszystkie przykłady sytuacji, w których nie uwzględnia się reklamacji.

Konsument planujący zakupy w nowym dla siebie sklepie internetowym nie będzie miał do Ciebie zaufania. Powinieneś zadbać o certyfikaty świadczące o Twojej wiarygodności i rzetelności. Dzięki temu Twoi klienci będą mieli pewność, że wszystkie transakcje wykonywane na linii klient - sklep będą chronione i monitorowane. Zadbaj też o szyfrowanie danych osobowych i zainstaluj powłokę SSL (to ta zielona kłódka, którą widzisz przed adresem strony internetowej). Nie będzie to wielką inwestycją (około 250 złotych netto miesięcznie) a przyczyni się do zwiększenia Twojej sprzedaży.

Nie kopiuj - dbaj o unikalność

Jeśli będziesz robił to co wszyscy, dostaniesz to co wszyscy. Postaw na indywidualizm i ciągle badaj swoją konkurencję. Nigdy nie kopiuj opisów produktów ani regulaminów. Nawet jeśli Twój regulamin będzie słabszy niż u konkurencji, to konsument wybierzecie Ciebie ze względu na fakt, że się postarałeś. Bardzo wiele sklepów kopiuje bez opamiętania treści na swoje sklepy i później mają ogromne problemy z pozycjonowaniem lub nawet audytem SEO.

Decydując się na otworzenie sklepu internetowego należy pamiętać o prostocie. To ona buduje więź pomiędzy sklepem a klientem. Jeśli weźmiesz sobie do serca nasze rady, to już wkrótce staniesz się właścicielem platformy, która dzięki swojej prostocie będzie na Ciebie zarabiać!